Zo ga jij écht ontspannen

Geschreven door Jon van der Eerden

Wanneer heb jij voor het laatst echte diepe ontspanning gevoeld? Ga het eens na bij jezelf. In een wereld die continue ‘aan’ staat, is het voor veel mensen lastig om nog helemaal tot rust te komen. Ons brein staat de hele dag aan en ieder leeg momentje wordt opgevuld met een paar minuten scrollen of apps checken. We zijn vergeten wat echte ontspanning met je doet. In een ontspannen staat kun je helderder nadenken, ben je creatiever, werken de processen in je lichaam beter en door regelmatig te ontspannen kun je prikkels en stress op een ander moment veel beter verwerken.

Hoe ontstaat stress?

Een beetje stress op zijn tijd is niet het probleem, mits dit gevoel maar tijdig en regelmatig wordt afgewisseld met een periode van ontspanning. In principe kan iedere gebeurtenis die de dagelijkse routine anders maakt potentieel stress veroorzaken. Stress wordt niet alleen bepaald door veranderingen van buitenaf, maar ook door iemands karakter en dus iemands houding ten opzichte van de omstandigheden die zich voor doen. Door een beetje stress worden bepaalde situaties interessant en zorgt het ervoor dat wij als mensen gemotiveerd blijven en daarnaast houdt het ons scherp. 

Wanneer de veranderingen niet te ingrijpend zijn, maakt de stress en gebeurtenis ons sterker. Maar wanneer veranderingen te groots worden of ons leven voor lange periode negatief beïnvloeden, dan kan het de capaciteit om je aan te passen overbelasten en kun je er uiteindelijk ook ziek van worden. Langdurige stress heeft dan ook ernstige lichamelijke en mentale gevolgen. 

Op tijd ontspannen is altijd de beste oplossing. Maar de grote vraag: hoe? Goed voor jezelf zorgen door beweging of voeding lijkt misschien voor de hand liggend, maar voor jezelf zorgen in de vorm van ontspanning is zeker zo belangrijk. En dat gaat niet met 1 keer een sauna bezoekje in het half jaar of op zondag een uurtje een boek lezen. Het kan wel zo zijn dat deze activiteiten jouw ontspanning geven, maar we gaan nu eerst een laagje dieper kijken naar wat jij te doen hebt voor het voelen van echte ontspanning. 

1. Geef je lichaam rust 

Stress heeft altijd een groot effect op ons lichaam. Heb je een drukke tijd gehad? Geef je lichaam dus een tijdje ‘vrijaf’ nadat je veel stress te voortduren hebt gehad. Kort gezegd: vraag even wat minder van je lichaam en zorg er extra goed voor. Ga wat vaker wandelen in plaats van heel hard krachttrainen (dat put je tijdelijk nog meer uit), kies ervoor om je lichaam te voeden met de juiste producten (veel groenten) en laat alcohol en cafeïne even staan. Of ga eens in een warm bad of sauna zitten. Zo krijgt je lichaam kans om te herstellen. 

2. Bewuste ademhaling 

Je ademhaling is dé poort naar jouw binnenwereld en naar echte ontspanning. Je kunt heel veel sturen met je adem en je zult direct verschil merken wanneer je hier in een sessie of op dagelijkse basis mee aan de slag gaat. Bij stress wordt onze ademhaling een stuk oppervlakkiger en vaak zijn we geneigd onze adem onbewust in te houden waardoor er tijdelijk niet voldoende zuurstof naar de hersenen kan. Hierdoor ga je concentratieproblemen ondervinden, vermoeidheid of een extra gevoel van onrust. 

3. Niet meer zo veel denken

Je lichaam reageert goed op spanning/ontspanning met de nodige tools en oefeningen, dus je zou zeggen dat het lichaam ontspannen nog prima te doen is. Het ontspannen van je geest brengt hele andere uitdagingen met zich mee. Piekeren, nadenken en overanalyseren gaat vaak over het verleden of de toekomst. In het NU ga je alle rust vinden. En vooral: je niet helemaal identificeren met alle gedachtes die je hebt. Het beoefenen van meditatie leert je om van een afstand te kijken naar de gedachtes. En hoewel meditatie in het begin lastig kan zijn (Gedachtes zoals: ‘Is dit wel voor mij? Ik kan het niet! Ik krijg alleen maar meer gedachten van meditatie’) Gaat het je op de langere termijn heel veel brengen. 

Wil je een duurzame en holistische oplossing voor jou stressige leven? Overweeg dan toch nog eens te beginnen met meditatie, al is het maar 5 minuten per dag. 

4. Slaap beter

Slaap is hét middel voor een ontspannen lichaam. Hoe goed je slaapt, hangt voor een groot deel af van de geestesgesteldheid waarin jij je verkeert voordat je naar bed gaat. Als je veel piekert weet je vast hoe moeilijk het kan zijn om in slaap te vallen terwijl er nog allerlei gedachten in je hoofd rondgaan. Een goede nachtrust is een waardevolle remedie tegen stress en de meest effectieve manier om het lichaam en de geest tot rust te brengen. Maar vaak ontbreekt slaap wanneer we er de meeste behoefte aan hebben. Zorg dat je minimaal 1,5 uur voor je naar bed gaat je voorbereid op het slapen. Bouw af met schermen en licht of creëer een avondritueel dat je lichaam en geest al iets meer tot rust brengt. 

5. Geef jezelf liefde

De allerbelangrijkste liefdesrelatie die je hebt in je leven, is die met jezelf. Zolang jij jezelf blijft vergelijken met anderen, afzetten tegen jezelf of bepaalde dingen nooit goed genoeg zal vinden aan jezelf - blijf je in een continu gevecht en dat is een grote bron van stress. Deze bron van stress loslaten zorgt voor échte ontspanning. Ga eens na bij jezelf: 

  • Op welk gebied oordeel jij nog over jezelf? 
  • In welke situaties vind jij jezelf niet goed genoeg?  
  • Met wie of wat blijf jij jezelf vergelijken? 

Ben lief voor jezelf, zoals je ook zou zijn tegen een vriend of vriendin en geef ook jezelf dat advies om het wat rustiger aan te doen.  

Ontspanning integreren in je leefstijl 

Deze 5 manieren gaan je helpen om écht tot ontspanning te komen. Wat ook belangrijk is: accepteren dat we last hebben van stress. We hebben er jaren over gedaan om allerlei stress producerende gewoontes te ontwikkelen en een leefstijl die dit in stand houdt. 

Wat daartegen over staat zijn nieuwe gewoontes, want het belang van ontspanning wordt steeds duidelijker. Ontspanning integreren in je leefstijl kost nou eenmaal tijd, want je zult dingen anders moeten gaan doen. Maar je bewust worden dat er stress is, het accepteren en wat liever zijn voor jezelf zijn de allereerste en misschien wel belangrijkste stappen. De rest komt daaruit voort.

Hoe ga jij jezelf vandaag een half uur échte ontspanning (en wat meer liefde) geven?